Colombia

Bernardo Cuero Colombiaanse mensenrechtenactivist vermoord op 7 juni 2017

Ondanks de ondertekening van het Vredesakkoord in 2016, blijft het aantal mensenrechtenschendingen in Colombia zeer hoog. De burgerbevolking, in het bijzonder de inheemse, Afro-Colombiaanse en boerengemeenschappen zijn veelal het slachtoffer. Ook het aantal moorden op mensenrechtenverdedigers is onrustwekkend. In sommige delen van het land duurt de burgeroorlog voort. Amnesty International is bezorgd over de straffeloosheid voor
misdaden begaan tijdens het gewapend conflict. Veiligheidstroepen gebruiken overmatig geweld tegen burgers. Seksueel geweld tegen vrouwen gaat door.

Dreigbrief van de paramilitaire Aguilas Negras (zwarte arenden) gericht aan mensenrechtenactivisten

Amnesty International Brugge neemt deel aan de Amnesty-spoedacties voor Colombia: we schrijven brieven aan de Colombiaanse overheid om aangepaste beschermingsmaatregelen te vragen voor mensenrechtenactivisten en hun families, inheemse en Afro-Colombiaanse gemeenschappen en om grondige en onpartijdige onderzoeken te voeren naar mensenrechtenschendingen zodat de daders voor het gerecht kunnen worden gebracht. Amnesty International Brugge ontvangt ook Colombiaanse mensenrechtenactivisten in Brugge en organiseert informatieavonden.

Meer info: https://www.amnesty.org/en/countries/americas/colombia/