Midden Oosten en Noord Afrika

MENA staat voor Middle-East & North Africa.  Bij Midden-Oosten horen o.a. Iran, Irak, Saoedi Arabië, Syrië, Egypte, Turkije; bij Noord-Afrika o.a Marokko en Tunesië. Onze lokale groep volgt van zeer nabij de situatie en ontwikkelingen in de landen van deze regio op.

• Maandelijks schrijven we brieven voor gewetensgevangenen en andere personen die onze steun nodig hebben. Hun situatie wordt van zeer nabij opgevolgd en nieuws wordt tijdens de maandelijkse vergadering besproken. We richten ons tot regeringsleiders en personen die invloed kunnen uitoefenen op het lot van die personen of op mensenrechtenschendingen.
  • Online- acties voor personen en groepen worden eveneens tijdens onze maandelijkse vergadering overlopen.

Acties:

• Iran:
    We voeren reeds geruime tijd actie voor Dr. Ahmadreza Djalali. De Iraanse wetenschapper en gastprofessor aan de VUB werd in Iran beschuldigd van spionage en is ter dood veroordeeld. Hij zit al 6 jaar vast zonder eerlijk proces, terwijl zijn gezondheid onverminderd achteruit gaat. Meer info: klik hier.
  • Egypte:
    De Egyptische student Ahmed Samir (30) wordt sinds februari 2021 vastgehouden in de Tora-gevangenis in Egypte. Hij zou normaal na het afmaken van zijn studie Antropologie trouwen met zijn Vlaamse vriendin Souheila Yildiz. Samen zouden ze een leven opbouwen in Gent.
    Op 1 februari viel hun droom in duigen. Tijdens een bezoek aan Ahmeds thuisland Egypte werd hij gearresteerd. Vijf dagen lang wist niemand waar de student zich bevond. Volgens Ahmed werd hij tijdens zijn verhoor zelfs geschopt en geslagen door zijn ondervragers.
    Op 22 juni werd hij veroordeeld door een speciale noodrechtbank tot 4 jaar cel omdat hij een aantal posts op sociale media gedeeld zou hebben waarin mensenrechtenschendingen in Egypte werden aangekaart. Tegen veroordelingen van deze rechtbank kan je geen beroep aantekenen. Enkel de Egyptische president kan het verdict bekrachtigen of vernietigen. In februari 2022 werd beslist het vonnis niet te bekrachtigen en dat er een nieuw proces zou komen tegen Ahmed. Dat proces ging op 21 februari van start.

Voer mee met ons de druk op – teken de petitie en eis de vrijlating van Ahmed Samir!
    klik hier

Nieuws

De Saudische blogger en activist Raif Badawi is op vrijdag 11 maart vrijgelaten, nadat hij zijn gevangenisstraf had uitgezeten. Dat hij eindelijk terug vrij is, is volgens Amnesty International goed nieuws maar de organisatie verzet zich tegen het 10-jarige reisverbod dat hem werd opgelegd.
    klik hier

Wapenleveringen

Amnesty International voert al 4 jaar campagne om de wapenlevering vanuit België en andere westerse staten aan Saudi-Arabië en de VAE (Verenigde Arabische Emiraten) te stoppen. Die wapens, ook de Belgische, worden gebruikt door milities in Jemen. Meer info: klik hier.