MOOOV filmfestival

Binnenkort is het weer MOOOV, hét filmfestival met zicht op de wijde wereld. Zoals vorige jaren wilden we ook weer present zijn in Brugge met een petitie. Helaas, door het corona virus gaat MOOOV in modus 2.0 en online. Maar geen nood: ook onze peitite actie staat online. Het gaat over seksueel geweld in België.

De cijfers liegen er immers niet om: seksueel geweld is een ernstig probleem in België. Slachtoffers blijven vandaag vaak in de kou staan. Ze stuiten op muren van ongeloof, negatieve reacties en op instanties die niet willen of niet kunnen helpen.

De afgelopen jaren zette België verschillende stappen in de goede richting, zoals de oprichting van de eerste Zorgcentra na Seksueel Geweld in 2017. Er is echter meer nodig. Zo gebeuren er in ons land gemiddeld 100 verkrachtingen per dag. Slechts 1 op 10 personen doet aangifte. Meer dan de helft van verkrachtingszaken wordt geseponeerd zonder enig gevolg. Dat is onaanvaardbaar. Want het gaat om een verregaande aantasting van de fysieke en psychische integriteit van het slachtoffer.

Seksueel geweld is altijd een schending van mensenrechten. Preventiecampagnes, opvang van slachtoffers en bestraffing van daders zijn noodzakelijk om dit geweld te doen stoppen.

Ondersteun onze eis en vraag de regeringen van België om een topprioriteit te maken van de strijd tegen seksueel geweld. Teken hier de petitie!